سوفیا شبیه ترین ربات به انسان

سوفیا یک ربات انسان نمای اجتماعی است که توسط شرکتی مستقر در هنگ کنگ به نام “هانسون رباتیک” ساخته شده است. در 14 فوریه 2016 بود که فعال شد و اولین حضور عمومی او در اواسط مارس 2016 در ایالات متحده صورت گرفت.

این ربات تحت پوشش رسانه های سراسر جهان قرار گرفته و شبکه های اجتماعی شخصی خود را دارد. او در بسیاری از مصاحبه های برجسته شرکت کرده است.

در اکتبر 2017 ، سوفیا شهروند عربستان سعودی شد و اولین رباتی است که تابعیت یک کشور را دریافت کرد.
نوامبر 2017 بود که سوفیا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت کرد و به عنوان اولین قهرمان نوآوری برنامه توسعه ملل متحد انتخاب شد.

اولین غیر انسانی میباشدکه عنوان ملل متحد را دریافت کرده است.روی جلد مجله Elle میتوان عکس سوفیا را دید و در تلویزیون ملی‌چین نیز ظاهر شده است.

وی دارای هوش فوق بشری و توانایی پیشرفته در خواندن چهره ها، همدلی با احساسات، درک تفاوت های ظریف زبان و برقراری ارتباط با هزاران حالت چهره است.

سوفیا شبیه ترین ربات به انسان
سوفیا شبیه ترین ربات به انسان

شهروند عربستان سعودی

این ربات هوشمند، درباره آینده نسل بشر (در برابر ربات ها) بحث کرده و میلیاردها نظر و تعامل با رسانه های اجتماعی ایجاد کرده است.

همچنین دانش وسیع خود در زمینه فناوری و افزایش کسب و کار را نشان داده و با رهبران صنعت بانکداری، بیمه، خودروسازی، توسعه املاک، رسانه و سرگرمی ملاقات کرده است.

او که از الگوی ملکه مصر باستان (نِفِرتیتی)، آدری هپبورن و همسر مخترعش آماندا هانسون الگو گرفته است، به دلیل ظاهر و رفتار انسانگونه، سوفیا در مقایسه با ربات های مشابه قبلی شهرت دارد.

عجیب ترین ربات دنیا از حرکات و حالات انسانی تقلید می کند و این توانایی را دارد که به سوالات خاصی پاسخ دهد و درباره موضوعات از پیش تعیین شده (به عنوان مثال در مورد آب و هوا) مکالمات ساده ای انجام دهد.

از فناوری تشخیص گفتار Alphabet Inc (شرکت مادر Google) استفاده می کند و “به منظور هوشمندتر شدن در طول زمان” طراحی شده است.

ملاقات با افراد مشهور

توانایی ترکیب گفتاری سوفیا توسط موتور Text-to-Speech Cereproc فراهم می شود که به او اجازه می دهد آواز هم بخواند. نرم افزار هوش سوفیا توسط Hanson Robotics طراحی شده است.

برنامه هوش مصنوعی مکالمات را تجزیه و تحلیل کرده و داده هایی را استخراج می کند که به آن اجازه می دهد در آینده پاسخ ها را بهبود بخشد.

دوربین های داخل چشم سوفیا همراه با الگوریتم های رایانه به او اجازه می دهد تا ببیند. می تواند چهره ها را دنبال کند، تماس چشمی خود را حفظ و افراد را تشخیص دهد.

همچنین قادر به پردازش گفتار و گفتگو با استفاده از یک زیر سیستم زبان طبیعی است. پوست سوفیا حالت زنده دارد و میتواند بیش از 60 حالت چهره را تقلید کند.

سوفیا شبیه ترین ربات به انسان
سوفیا شبیه ترین ربات به انسان

ربات اجتماعی

دیوید هانسون سوفیا را طراحی کرد تا همراه سالمندان در خانه های سالمندان حضور داشته باشد یا به مردم در رویدادهای بزرگ کمک کند. او میگوید؛ امیدوار است این ربات بتواند در نهایت با دیگران به اندازه کافی برای کسب مهارت های اجتماعی تعامل داشته باشد.

در آینده سوفیا به عنوان یک “ربات اجتماعی” به بازار عرضه می شود که می تواند رفتار اجتماعی را تقلید کرده و احساس عشق را در انسان ایجاد کند.

همچنین دوید هانسون اشاره کرده است که سوفیا در نهایت مناسب برای خدمت در مراقبت های بهداشتی، خدمات به مشتریان، درمان و آموزش خواهد بود. در سال 2019 سوفیا توانایی ایجاد نقاشی، از جمله پرتره را نشان داد.

سوفیا طی سخنرانی های متعددی که داشته خودش را دوست انسان معرفی کرده و میگوید تصمیم دارد بشریت رو حفظ کند.